Zwemmen, fooddrop, kerst, braaien en verslagen - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Esther Hansman - WaarBenJij.nu Zwemmen, fooddrop, kerst, braaien en verslagen - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Esther Hansman - WaarBenJij.nu

Zwemmen, fooddrop, kerst, braaien en verslagen

Door: Esther Hansman

Blijf op de hoogte en volg Esther

27 December 2013 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties, kerstwensen en bemoedigingen via de blog, facebook of e-mail! Erg leuk om te lezen!! Ik hoop dat u, jij, jullie ook allemaal een fijne kerst hebben gehad en wens iedereen alvast een gezegend Nieuwjaar!

Het is alweer een tijdje geleden, maar de laatste keer dat ik blog plaatste was ik op het einde van mijn vakantie en ondertussen is er al weer heel wat gebeurd.

Toen ik terug kwam van mijn vakantie waren er, zoals ik al verwacht had, nog maar heel weinig kinderen op GGA. Veel kinderen zijn bij hun familie voor de vakantie. De kerkdienst die ik de zondag na mijn terugkomst bijwoonde, was erg mooi. De preek ging er over dat we ons vaak niet door God willen laten leiden, maar zelf willen bepalen wat we doen. God heeft met iedereen een plan en ook iets als mijn verblijf in Zuid Afrika, hoort bij dat plan. De dominee vertelde dat alles wat ik hier leer en meemaak, meeneem naar Nederland en door dat te delen met anderen kunnen er weer nieuwe dingen ontstaan. We moeten niet bang zijn als God ons roept om iets te doen, maar er op vertrouwen dat hij ons geeft wat we nodig hebben. Ik vond dit een erg mooie boodschap en ik vind het ook typerend voor de houding van de mensen hier. Ze verwachten echt alles van God, want ze kunnen niets anders, in Nederland zijn er zoveel andere dingen waar je op kunt “vertrouwen”, maar hier is het bijna een algemeen gegeven dat je alles van God verwacht, heel bijzonder. Het was erg warm weer en we gingen met alle kinderen zwemmen, hier moet je een short en een hemdje aan dus echt bruin wordt je er niet van, maar het is echt super leuk met die kleintjes!

Er waren de afgelopen twee weken oud vrijwilligers uit Noorwegen op bezoek en zij hadden voor maandag 16 december een braai georganiseerd. Nadat we ‘s ochtends met ons project bezig waren geweest, moest ik ’s middags werken en hebben we ’s avonds met alle vrijwilligers en kinderen gegeten in de keuken, was gezellig.

Dinsdag 27 december was het dag 1 van de 2 dagen fooddrop waar ik bij mocht helpen die week. ’s Ochtends arriveerde de auto met al het voedsel en moesten we dat uitpakken, sorteren en er pakketen van maken. Ieder voedselpakket bestaat uit: Een zak meel, zak rijst, soya bonen, thee, zout, zeep, olie en suiker. Na het maken van de pakketen moesten we tellen hoeveel pakketen we nodig hadden voor die dag en de auto waarmee we de vallei in zouden gaan inladen. ’s Middags gingen we de vallei in naar een centraal punt, waar iedereen die in het fooddrop programma zit heen komt. Ik moest van iedereen de kaartjes checken en controleren of het kind die in het programma zit, nog steeds naar school gaat en welke maat kleding het kind heeft. Het regende de hele dag door en ik had echt medelijden met de kinderen die een heel eind terug naar huis moesten lopen, met dat zware pakket. Iedere maand is er een fooddrop van uit GGA en de gezinnen moeten dus een maand met zo’n pakket doen. Het pakket is alleen veel te weinig voor een maand en dat voelde toch wel raar, je weet dat je een pakket weggeeft waar niet genoeg eten in zit.. De vrouwen ontvangen 5 maandverbandjes voor een hele maand, het maakt niet uit hoe groot het gezin is, dan ben ik toch wel heel dankbaar voor alles wat ik in Nederland, maar ook hier allemaal heb. De volgende dag was er weer een fooddrop en moest de auto opnieuw ingeladen worden. Deze keer gingen we naar een andere vallei en reden we echt langs de huizen. We hadden deze keer ook knuffels en speelgoed mee en de gezichtjes van de kinderen waren echt prachtig om te zien. Een hele groep kinderen begon te zingen en te dansen, nadat ze een teddybeer en een fluitje hadden ontvangen, echt heel bijzonder. Het mooie van deze fooddrop dag was dat we nu echt de huizen van de mensen ook konden zien en dan besef je toch veel meer hoe erg de situatie eigenlijk is. Mensen zijn echt afhankelijk van de goedheid en het geld van andere mensen..

Er zijn van de groep erg veel mensen op vakantie i.v.m. kerst en ouders, vrienden, vriendinnen die langs komen, dus in huis is het erg rustig. Op zich is dat ook wel een keer lekker, veel meer ruimte en iets meer rust meer in huis. Vrijdag 20 december moest ik ’s ochtends werken en ineens verbaasde ik me over het feit hoe vrij de kinderen hier eigenlijk zijn. Een jongetje van nog geen 3 jaar oud was met een grote steen een noot aan het kapot slaan en ik liet dat gewoon toe, terwijl ik in Nederland zoiets waarschijnlijk direct als gevaarlijk bestempeld zou hebben. Hier kunnen kinderen in bomen klimmen, van muurtjes springen etc, zonder dat iemand daar wat van zegt. Raar dat je je zo makkelijk aanpast aan wat gewoon is hier. Er gebeuren ook nooit ongelukken en ik denk dat kinderen op die manier ook veel beter kunnen leren hoe de wereld in elkaar zit, in plaats van altijd maar te horen dat dingen gevaarlijk zijn gewoon er zelf achter komen hoe gevaarlijk iets is. ’s Middags ben ik naar de Mall geweest en heb ik voor het eerst in Zuid Afrika chinees gegeten, erg lekker! Ook maar een hoestdrank gekocht, want was al 6 dagen ontzettend aan het hoesten.

Zaterdag 21 december hadden we een kerstviering die vanuit de kerk georganiseerd was, het was erg warm weer dus gingen we eerst ’s ochtends met de kinderen zwemmen en daarna lunchen, knutselen, spelletjes spelen en zingen met zijn allen. Wel heel raar om met 32 graden kerst te vieren, kerstlampjes, kerstbomen en kerstliedjes zingen in een zomerjurkje! De volgende dag was er kerstdiner voor iedereen van GGA, ik moest werken dus helpen met de voorbereidingen, het was alweer erg warm! We hebben lekker gegeten met zijn allen, de kinderen zongen mooie liederen en ze kregen cadeautjes van oud vrijwilligers. Ik was ondertussen nog steeds aan het hoesten en Heather stond er op dat ik de volgende dag naar de dokter zou gaan. Ik moest de volgende dag werken, maar ben even naar de apotheek gegaan en heb 2 drankjes meegekregen. Ik had medelijden met Sarina, want zij slaapt bij mij op de kamer en werd ook ’s nachts wakker van mijn gehoest.. ’s avonds heb ik lekker in bed een filmpje gekeken.

Sarina en ik zijn deze week ook flink bezig geweest met ons project, want het einde van ons verblijf nadert en dus moet het project ook richting de afrondingsfase gaan. Helaas is dit nog lang niet het geval en moeten we dus flink door werken! Toch zijn we al mooi opgeschoten en ik hoop dat het allemaal op tijd af komt, het is een beetje zonde om de laatste weken alsnog in de stress te raken ;)

Dinsdag 24 december was het kerstavond en we hadden allemaal lekkere dingen in huis gehaald en hebben met zijn vijven kerstavond gevierd, heel apart om zo ver van huis, van de kerk kerstavond te hebben. De volgende dag was het 1e kerstdag en ik had ochtenddienst. Het was ’s ochtend vroeg om half 8 al super warm en ik liep in mijn korte broek en hemdje de deur uit en het eerste wat ik kreeg te horen was: ‘Merry Christmas Esther!” Zo apart!! Dit is wel de warmste kerst die ik ooit heb meegemaakt! ’s Middags was er een kerstlunch, de kinderen kregen cadeaus er werden liedjes gezongen en we kregen ijs, het was alweer 32 graden! ’s Middags werd er een voetbalwedstrijd gespeeld door de jongens en toen ik vrij was kon ik gewoon in de tuin zitten met een drankje, grappig om zo kerst te vieren. Ik moet zeggen dat ik de mensen thuis op dat moment wel miste. Carlo, mijn ouders, vriendinnen, maar ook gewoon naar de kerk gaan de bekende kerstpsalmen en gezangen te zingen, alles wat ik gewend ben is hier niet. Gelukkig heb ik wel even kunnen bellen, dat is dan toch wel even fijn :)

De nieuwe hoestdrankjes werken gelukkig en ik kan eindelijk weer een beetje normaal slapen. Veel van de kinderen zijn afgelopen donderdag vertrokken voor een paar dagen kamperen, dus er zijn nog maar 13 kinderen op heel GGA. Gisteravond werd de braai aangezet en zaten we gezellig met zijn allen buiten, heerlijk genieten.

Vandaag heb ik aan een verslag gewerkt en moet ik werken van 5 tot 9. Morgen moet ik alweer inpakken, want er staat vanaf zondag een weekje Kaapstad in de planning. Deze vakantie is al een poos geleden gepland, maar ik zou net zo lief hier blijven. De tijd gaat zo ontzettend snel en als ik terug kom van mijn vakantie duurt het nog maar 10 dagen en dan zit het er op!! Ik heb op zich wel zin om weer naar huis te gaan en iedereen weer te zien, maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen om alle kinderen te moeten missen straks! De laatste weken hier moet er helaas ook erg hard gewerkt worden aan verslagen en projecten en daar baal ik van. Ik wou dat ik gewoon twee weken lang, alleen maar met de kinderen mocht werken, zonder allerlei andere dingen te moeten doen. Ik geniet met volle teugen van alles en ga ook deze laatste 3 weken ontzettend genieten van alles, wetend dat niemand dit meer van me af kan pakken!

Liefs,

Esther

  • 27 December 2013 - 16:53

    Petra Hansman:

    Dag lief kind,

    Eén van je laatste blogs uit Z-A denk ik en wat heb je het naar je zin! Inderdaad, dit neemt niemand meer van je af. Ik weet zeker dat je heel veel geleerd hebt en dat neem je mee voor de rest van je leven. Ik begin ondertussen toch af te tellen. Gisteren kerst met Carlo en de rest van ons gezin gevierd en dan is daar toch een lege plek.... Maar het duurt niet lang meer, dan kom je weer thuis. Het zal gek zijn, maar ook heerlijk. Kan ik eindelijk je haar weer ruiken!
    Ik hou van je.

    Dikke kus van mama

  • 27 December 2013 - 16:53

    Petra Hansman:

    Dag lief kind,

    Eén van je laatste blogs uit Z-A denk ik en wat heb je het naar je zin! Inderdaad, dit neemt niemand meer van je af. Ik weet zeker dat je heel veel geleerd hebt en dat neem je mee voor de rest van je leven. Ik begin ondertussen toch af te tellen. Gisteren kerst met Carlo en de rest van ons gezin gevierd en dan is daar toch een lege plek.... Maar het duurt niet lang meer, dan kom je weer thuis. Het zal gek zijn, maar ook heerlijk. Kan ik eindelijk je haar weer ruiken!
    Ik hou van je.

    Dikke kus van mama

  • 27 December 2013 - 20:56

    Frieda:

    Ha die Esther,

    Wat leuk om weer een blog van je te lezen. Je hebt gelijk alles wat er in je leven gebeurd heeft een doel. Afrika heeft je aan het denken gezet, je in beweging gebracht. Ik weet zeker dat wij straks een andere Esther terugkrijgen maar ook weer niet. Een Esther met een rijke ervaring, die mooie dingen maar ook minder mooie dingen heeft gezien en beleefd. Toch blijf je voor mij de Esther die ik heb zien weggaan en waarnaar ik verlang om haar straks weer terug te zien. Grappig nog veertien dagen en dan mag je ook nog je verjaardag vieren in het land waar je hart op dit moment ligt, Afrika. Dat is op zich al een heel mooi cadeau!Geniet van alles wat je nog moet doen en wij tellen de dagen stiekem af ( :

    liefs Frieda

  • 29 December 2013 - 18:00

    Marith Hansman:

    he es,

    mooie preek van die man...
    ik ben echt jaloers dat ik daar niet ben.
    en al die leuke foto's in je vorige mail maken me echt vrolijk!
    ik zie een zus die volop geniet en dat is mooi om te zien!
    baal alleen wel dat de filmpjes in deze blog het niet doen!
    maar heb de kerstgroet van de kindjes wel ontvangen! cute :)
    ik wens je voor deze laatste weken een hele mooie tijd toe
    een gelukkig nieuwjaar!
    een mooie verjaardag! ook al valt die samen met de verjaardag van de grote Afrikaanse heldin.....
    ik hoop dat er ook aandacht aan jou word geschonken bij je 21e levensjaar.
    en ik hoop dat je niet te veel stress hebt de laatste weken...

    dikke kus van je zusje

  • 01 Januari 2014 - 23:01

    Marian Van Der Heide:

    Hoi Esther!!
    Mooi om je verhalen te lezen! wat een bijzondere ervaring zo deze stage! Gaaf om mee te maken, al kan ik me voorstellen dat je nu ook wel een beetje af gaat tellen om weer terug naar Nederland te vliegen.
    Heel veel succes nog met de laatste loodjes!
    Groetjes, en ook nog ff genieten van deze bijzondere tijd daar!
    marian.

  • 09 Januari 2014 - 13:54

    Geke Van Der Kooi:

    Hoi Esther;
    Snel even je blog bekeken, moet zo werken, maar het lijkt me een goed plan om het helemaal te gaan lezen: inderdaad het zit er voor jou alweer bijna op; maar wat een geweldige ervaring!!!
    En al die mooie foto's erbij.
    Ook voor jou nog de beste wensen en lOKKICH NIJJIER!
    Nogmaals een fijne verjaardag aldaar, is toch een zeer bijzondere verjaardag, en nog fijne laatste dagen en dan ook alvast een goede terugreis en welkom thuis toegewenst.
    Klaas en Geke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 04 Sept. 2013
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 8710

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 17 Januari 2014

4 maanden stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: