Blog nr 5 - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Esther Hansman - WaarBenJij.nu Blog nr 5 - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Esther Hansman - WaarBenJij.nu

Blog nr 5

Door: Esther Hansman

Blijf op de hoogte en volg Esther

27 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Als ik nu naar buiten kijk dan heb ik het gevoel alsof het herfstvakantie is. Het waait, het regent en overal ligt modder.. Ik mis ook echt de geur en de warme van de kachel nu ik de regen zo op het dak hoor vallen en de ruiten (enkele glazen) heen en weer hoor gaan van de wind. Maar goed, het is wel ideaal weer om lekker binnen te zitten op de bank en een blog te schrijven, dus dat kan ik nu mooi even doen. Ik zal beginnen waar ik de vorige keer geëindigd ben en dat is vrijdag 18 oktober.

Vrijdag 18 oktober, de vrijdag van mijn vrije weekend. We zouden rond een uur of 3 naar het winkelcentrum gaan, maar dat werd pas om 4 uur, dus we hadden nog maar weinig tijd om te winkelen. Toch heb ik me weer prima vermaakt en heb ik bijna alles gekocht wat ik nodig had. Als we naar het winkelcentrum gaan, gaan we altijd samen met de Duitse vrijwilligers die in hetzelfde weekend als ons vrij zijn. Toen we rond etenstijd aan het bedenken waren waar we gingen eten, kwamen we ze toevallig tegen en vroegen we of ze mee wilden eten. We gingen met zijn allen naar een restaurant en het eten was heerlijk en het was erg gezellig! Je spreekt elkaar toch niet zoveel op de werkvloer, dus dan is een etentje wel heel leuk. De prijzen van de maaltijden hier liggen veel lager dan in Nederland en de kwaliteit die je er voor krijgt is echt heel goed, ik heb dan ook echt van mijn maaltijd genoten! Toen we ’s avonds terug kwamen hebben we met de groep een film gekeken, was leuk zo met zijn allen!

Zaterdag 19 oktober, het regent en regent en regent maar door… Ik heb bijna de hele dag gelezen en een film gekeken, het is echt herfstweer! Het grote nadeel is dat ik niet naar buiten kan en dan is 10 mensen in een huis echt veel!! Ik merk aan mezelf dat ik het af en toe wel lastig vind om daar mee om te gaan. Hier op GGA hebben ze elke maand een verjaardagsdag, waarop alle kinderen die in die maand jarig zijn tegelijkertijd hun verjaardag vieren. Vandaag was de dag dat alle kinderen die in oktober jarig zijn hun verjaardag vieren. Veel kinderen waren in de keuken er wordt gezongen, de kinderen die jarig zijn krijgen een cadeautje en wordt taart uitgedeeld en dat is dat. Wel heel apart om op die manier je verjaardag te moeten vieren. Over een week is er een dansvoorstelling in Pietermaritzburg waar ook veel kinderen van GGA zullen optreden, dus er wordt druk geoefend op de choreografie. Wij als vrijwilligers hebben ook al een paar keer les gehad in het dansen en het is echt leuk om er op die manier bij betrokken te worden! Samen met alle kinderen dansen is echt een leuk om te doen :)

Zondag 20 oktober, de dag begon met een hele mooie, bijzondere kerkdienst. Er was een spreker uit Uganda die zijn levensverhaal vertelde en dat maakt echt indruk op me. Natuurlijk ken ik de verhalen van mensen die niet in de openbaarheid mogen geloven in Christus, maar om dat echt van iemand die dat heeft meegemaakt te horen, is toch wel anders. Ik werd wel weer geconfronteerd met het feit hoe vanzelfsprekend ik alles in Nederland vind, er zijn zo weinig dingen waar ik me echt zorgen over hoef te maken als ik het vergelijk met hier. ’s Middags gingen de kinderen weer oefenen voor het dansen en hebben wij gezellig meegedaan, dat is nog eens een work-out! Ik heb wel echt een hele leuke, gezellige middag gehad! :D

Maandag 21 oktober, ik help Stephan nu met het Numberwise programma. Dit is een rekenprogramma dat op de computer uitgevoerd wordt en is iedere dag van 3 tot 6 uur. Mijn taak is om ieder half uur de kinderen op te halen en hen te helpen met het rekenen. Het is wel heel druk en je bent wel echt 3 uur lang bezig, maar ik vind het ook echt wel heel leuk om te doen! Het is wel heel raar om te merken dat de kinderen hier echt niet goed zijn in rekenen, het maakt niet uit hoe oud ze zijn, het is gewoon een algemeen gegeven dat ze het basis rekenen niet onder de knie hebben. Huiswerk begeleiden ging vandaag weer met horten en stoten, ik vind het moeilijk dat ik totaal geen invloed lijk te hebben op het humeur van de jongen die ik begeleid, het hangt dus heel erg van hem af hoe het uur verloopt.

Dinsdag 22 oktober, ik heb samen met Sarina een ticket geboekt voor een vlucht naar Kaapstad in december! Nu zijn de plannen echt concreet, dus dat is wel leuk. Vandaag ben ik weer meegegaan naar de primary (basis) school in de vallei, om te observeren hoe de training die daar gegeven wordt aansluit bij de kinderen. Het is leuk om daar te zijn en te zien hoe de kinderen reageren op de les die gegeven wordt. Ze gedragen zich heel anders dan de kinderen in Nederland, respect voor een ander en helemaal voor iemand die “hoger” dan jou staat is hier heel duidelijk belangrijk. De dag dat ik vorige week ziek was, zou ik ook naar de primary school gaan, maar toen was ik dus niet gegaan. Ik kreeg van een meisje een briefje met daarop geschreven dat ze me beterschap wenste en hoopte dat ik er snel weer zou zijn. Ze had het briefje de vorige keer geschreven, maar het vergeten mee te geven aan de studenten die er toen waren, ik vind het heel bijzonder en lief dat een meisje dat me nog maar 2 keer heeft gezien al zo snel zo attent is naar mij toe.

Woensdag 23 oktober, we hadden vandaag om 10 uur een vergadering met alle vrijwilligers en daarna om half 12 een vergadering met Heather. Heather was enthousiast over de ontwikkeling van ons project en gaf ons tijdens de groepsmeeting de opdracht om alle kinderen van GGA te profilen. We moeten van alle kinderen die hier wonen de gegevens verzamelen en deze in een document zetten. Dit was echt heel veel werk!! Natuurlijk was er ook vandaag weer Numberwise, dus het was een vrij drukke dag.

Donderdag 24 oktober, niet zoveel bijzonders gedaan. Lezen, de was en gewoon weer Numberwise en het was mijn beurt om te koken, ’s avonds dienst tot 9 uur en toen was de dag alweer voorbij.

Vrijdag 25 oktober, wij waren vandaag weer aan de beurt om boodschappen te doen, omdat wij die weekend moesten werken. 7 mensen van onze groep gingen samen een weekend naar Durban, dus we waren maar met 5 mensen thuis. Het busje waarmee we naar de supermarkt gingen, was nog kleiner dan normaal dus de boodschappen pasten er nauwelijks in toen de bus weer met de schoolkinderen aankwam bij de supermarkt. Ik schaamde me voor de hoeveelheid boodschappen, ik snap ook niet hoe het toch elke keer weer zoveel tassen zijn! We waren om half 1 terug van het boodschappen doen dus we hadden een half uurtje pauze en toen moest ik alweer werken. Ik werd ingewerkt op de crèches, omdat ik daar de volgende dag in mijn eentje zou staan. De crèches zijn de kinderen in de leeftijd van 2 tot 5 jaar. Ik heb heel wat luiers moeten verschonen, maar wat zijn het toch schatjes! Zo’n klein ventje dat in bad moet en dan daarna lekker schoon in een handdoekje, zijn handjes om me heen slaat, echt heerlijk! ’s Avonds had ik weer dienst bij de oudere meiden, maar zij gingen dansen, omdat ze de volgende dag het dansoptreden hadden. Ik vind het echt heel knap dat een jongen zonder dansopleiding in zijn eentje een hele choreografie kan bedenken en deze vervolgens aan 25 anderen aanleert en dat het ook nog allemaal klopt! Wat een enthousiasme, energie en respect!

Zaterdag 26 oktober, iedereen behalve 3 kleine kinderen (crèches) had vandaag het uitstapje naar Pietermaritzburg. Daar waren verschillende dans optredens, waaronder die van de kinderen van GGA. Ik was van 1 tot 9 verantwoordelijk voor de kinderen en in de tijd dat ze ’s middags sliepen, moest ik helpen opruimen. Omdat er geen kinderen waren, hadden alle vrijwilligers die moesten werken de opdracht gekregen om alle ruimtes op te ruimen. Het wakker maken van de kinderen was echt heel leuk om te doen. Die schattige slaperige hoofdjes die langzaam wakker worden, heerlijk zo lief.. Toen ze wakker waren hebben we even film gekeken en daarna was het alweer tijd om te douchen en te eten, naast alle schattige leuke momenten is zo’n kleintje ook wel een heleboel werk ;) Na het eten was het al snel tijd om te slapen en ondanks de mega harde onweer, sliepen ze vrij snel. Een uur later kwamen alle kinderen thuis en de meesten waren zo moe, dat ze vrijwel direct in slaap vielen. Douchen zat er daarna helaas niet in, want de warme douche deed het niet, tja het is en blijft Zuid Afrika.

Zondag 27 oktober, vandaag had ik ochtenddienst en moest ik de kinderen wakker maken en klaarmaken voor de kerk. Sommige kinderen had niet eens een pyjama aangedaan en lagen nog met de kleren van de vorige dag in bed. Het warme water deed het nog steeds niet dus aankleden ging vrij snel, want er kon niet gedoucht worden. De dienst was mooi, de kinderen komen naar voren om te bidden en te danken of hun verontschuldigingen aan te bieden, het is allemaal veel informeler dan thuis, maar het komt wel veel dichterbij. Daarna had ik dienst tot 1 uur en heb ik ’s middags niet zoveel gedaan, want ik ben niet helemaal fit. Snip verkouden en hoofdpijn, maar ja dat is ook iets dat hier rond gaat dus het is wel logisch, vanavond maar vroeg slapen en dan hopen dat het morgen weer een stuk beter gaat!

Ik hoop dat het weer gauw weer beter wordt, want de regen ben ik wel een beetje zat (het is momenteel net Nederland…;))

Morgen ga ik een lange wandeltocht maken door een natuurgebied, dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn.

Tot volgende week maar weer en bedankt voor alle leuke reacties!! Ik vind het echt heel leuk om op die manier toch een beetje contact te kunnen houden!

  • 27 Oktober 2013 - 19:39

    Gerda Van Der Linde:

    Hai Esther.

    Bijzonder hoor die verslagen van je te lezen.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    succes verder met het project.
    Beterschap!! en pas goed op jezelf.
    Hartelijke groet van iedereen hier.

  • 27 Oktober 2013 - 19:47

    Petra Hansman:

    Hey popje!

    Wat maak je wat mee hè! Ik sta er elke keer weer van te kijken. Het stormt en regent hier ook hoor en het was deze week echt herfstvakantie, dus dat heb je goed aangevoeld. Hoop dat je verkoudheid niet erger wordt en dat je morgen echt kan genieten van je wandeltocht. (en dat je dan maar wel mooi weer hebt). Ben super trots op je en vind de blog elke keer weer een cadeautje :-)
    Pas goed op jezelf en geniet van alle indrukken! Ben wel heel benieuwd hoe je straks (dat duurt nog een poosje...) als je terugkomt, veranderd bent. Dacht je vandaag in de kerk te zien zitten, maar besefte toen dat dat helemaal niet kan en bovendien ben je vast niet meer zo donkerharig als toen je wegging. Begin je nu wel te missen, maar dat mag ook wel na een dikke maand.
    Hou van je en denk aan je!

    Dikke kus van mama :-* (dit is dus een scheef kusje..., geeft niks, is goed bedoeld)

  • 03 November 2013 - 11:30

    Franck, Femke, Bente En Rina:

    Hi Esther!

    Door je blog heen gelezen. Prachtig hoe je daar in een heel andere wereld zit dan wij. Dat moet echt boeiend zijn. Ben ondanks je 'ontberingen' ook wel een beetje jaloers hoor. Niet echt natuurlijk maar zou het ook heel bijzonder gevonden hebben om zo'n reis op jouw leeftijd te hebben kunnen maken. Het verruimt de blik en geeft je zoveel levenservaring erbij. Lieve schat, pas goed op jezelf en kom terug in one piece ;-). Dikke kus van ons allemaal, Franck, Femke, Bente en Rina
    P.S. Moest van Femke zeggen dat ze je op Facebook volgt B-D.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 04 Sept. 2013
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 8727

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 17 Januari 2014

4 maanden stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: