uit/inpakken,Drakensbergen,werkend,de tijd vliegt! - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Esther Hansman - WaarBenJij.nu uit/inpakken,Drakensbergen,werkend,de tijd vliegt! - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Esther Hansman - WaarBenJij.nu

uit/inpakken,Drakensbergen,werkend,de tijd vliegt!

Door: Esther Hansman

Blijf op de hoogte en volg Esther

17 November 2013 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Alweer 2 weken gelden heb ik mijn laatste blog geplaatst en ik heb alweer van alles meegemaakt.
Mijn vorige blog schreef ik vanuit het appartement waar ik verbleef in Verulam de avond van die dag was erg leuk om me te maken. Eerst kregen we een heerlijk 3-gangen diner, ik verbaasde me opnieuw over de goeie kwaliteit en de lage prijzen in vergelijking met Nederland. Na het eten kwamen Sarina en ik in gesprek met twee van de beveiligers van het terrein. Ik kon heel goed merken dat ze ons als rijk en succesvol zagen, puur omdat we uit Nederland kwamen. Een van hen vroeg ook hoe hij in Nederland zou kunnen komen en dat hij hoopte dat hij zijn dochter in Nederland zou kunnen laten studeren. Dat voelt toch wel raar, dat iemand je wijst op je Adidas schoenen en je All Stars, ze zijn daar dus op gefocust en hebben daar direct een beeld bij.
Vanaf het terrein waar we zaten hadden we uitzicht op de stad en zagen we overal vuurwerk. We vroegen waar het vandaan kwam en het bleek een Indiase feestdag te zijn. Het was voor mij even een bijzonder moment, want op het moment dat ik naar het vuurwerk keek hoorde ik ineens vlakblij muziek van Johnny Cash ergens vandaan komen. Ik dacht meteen aan thuis en dat was zo raar, je bent zo ver weg en je ziet allerlei dingen die je niet kent en ineens door een stukje muziek besef je dat je gewoon echt heel ver van huis bent. Voor mij was het genieten, kijken naar het vuurwerk, een warme avond, heerlijk gegeten en op de achtergrond Johnny Cash muziek.
Op maandagochtend moesten we al onze spullen weer inpakken en gingen we met de taxi naar ons volgende hotel. Tijdens de taxi rit zag ik op een gegeven moment aan de rechterkant van de weg allemaal grote huizen en villa’s staan, terwijl aan de linkerkant alleen maar krotjes stonden, heel apart om te zien. De grote tegenstelling tussen arm en rijk is echt overal zichtbaar. Toen we bij het hotel aankwamen hebben we ingecheckt, onze spullen weggelegd en zijn we gaan shoppen in het grootste winkelcentrum die ik ooit gezien heb! Drie verdiepingen hoog en qua grootte een stad op zich, echt ongelofelijk! Dat is weer iets wat ik zo apart vind hier in Zuid Afrika, in sommige gebieden worden dus mega grote winkelcentra gebouwd, waar honderden mensen met geld doorheen lopen, terwijl er op andere plekken mensen zijn die niet eens een huis hebben. Sarina en ik hebben drie dagen heerlijk vakantie gevierd in en rondom het hotel. Winkelen, terrasjes pakken, film kijken, tv kijken (we konden eindelijk weer Nederlandse programma’s kijken via internet), pedicure, massage, zwemmen, strand, echt genoten!! We zijn donderdag weer vertrokken en hebben op vrijdag naast alles spullen uitpakken en opnieuw inpakken nog een dag vakantie op GGA gehouden.

Zaterdagochtend 9 november vertrokken we met de hele groep richting Drakensbergen. Voordat we bij het hostel waar we zouden overnachten aankwamen, hebben we eerst met de hele groep paard gereden in de bergen. Ik vond het erg leuk om op die manier de berg op te gaan, het weer was goed dus we hadden toen we boven waren echt een prachtig uitzicht. Het landschap was weer totaal anders dan wat ik tot dan toe gezien had en dat is iedere keer weer leuk. Groen, bergen, de schaduwen van de wolken op de bergen, en je kon echt ver kijken, heel mooi. Na het paardrijden zaten we allemaal met zere billen in de bus op weg naar het hostel. Iedereen was verdeeld over twee kamers en omdat er verder helemaal niets bij het hostel was, ging ik maar kaarten met een paar meiden. We gingen niet heel laat slapen, want we wisten dat we de volgende dag lang zouden moeten wandelen.
Zondagochtend stonden we vroeg op, gingen we ontbijten en maakten we een flink lunchpakket voor onderweg. We vertrokken naar Lesotho, moesten bij de grenspost ons paspoort laten zien, kregen een stempel en konden beginnen aan onze wandeling. Het was erg mistig en regenachtig en de weg naar de top van de berg was lang! Ik vond het echt heel zwaar, de weg was vol met stenen je kon weinig zien en je wist totaal niet hoe ver je had gelopen en nog moest lopen. We hebben 8 km de berg op gelopen, ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet leuk vond, niet mooi vond en mezelf echt heb afgevraagd waarom ik het toch deed. De weg was duidelijk bedoeld voor auto’s en de enige andere mensen die we tegen kwamen, zaten ook in de auto. Ik baalde heel erg van het feit dat we niks konden zien dus geen beloning kregen voor de hoge klim. Helemaal bovenaan hebben we een drankje gedronken in de hoogste pub van Afrika. Uiteindelijk hebben we met zijn allen naar boven gelopen de top bereikt en ook zijn we ook weer helemaal terug gelopen en dat voelde toch wel goed.
Toen we terug waren in het hotel is iedereen met vermoeide benen gaan slapen en wisten we dat we de volgende dag weer gingen wandelen.
De wandeling van de volgende dag was echt heel erg mooi!! Helaas was het weer mistig, maar dat maakte het ook wel bijzonder. Het was een smal paadje, iedereen liep in een rij, je kon alleen maar de mensen voor je en het pad zien. De mist trok gedurende de wandeling wel iets op en we kwamen in een wereld terecht die zo uit een film kon komen. Het leek echt op het landschap uit de film ‘Lord of the Rings’, groen, grotten, keien, bergen, watervallen, beekjes, heel erg mooi. Deze wandeling duurde zo’n 5 uur, maar deze wandeling viel me echt lang zo zwaar niet, er was zoveel te zien en te doen. Ik verbaas me ook iedere keer weer over het feit dat Gods schepping zoveel meer is dan ik tot nu toe wist en had gezien, ik ben zo blij dat ik dat allemaal mag zien. Na de mooie wandeling reden we terug naar het hostel en dronk ik met Jiska en Stephan een kopje koffie met een heerlijk stukje warme appeltaart en vertrokken we weer terug naar GGA.

Terug op GGA heb ik hard gewerkt aan mijn verslagen, het project, moest ik van alles regelen en draaide ik Numberwise. Stephan en ik moesten allebei een overleg met Heather en ze zei dat we om 22:00 uur wel even langs konden komen uiteindelijk duurde het tot 24:00 uur! Tsja dit is Afrika daar kan dat. Op donderdag ging ik weer mee naar de Primary school en hielp ik Mirte en Manon met hun project. ’s Avonds hebben nog 2 uur zonder stroom gezeten, het stormde ontzettend hard, het onweerde en ineens viel alles uit. Daar zaten we dan met zijn allen in de keuken met een zaklamp, het was wel gezellig hebben we dat ook weer meegemaakt ;) Vrijdag had ik dikke stress, want vrijdag was de deadline voor mijn verslag en die had ik nog niet af, ik heb dus maar van 7 uur tot 12 uur aan mijn verslag gewerkt. Daarna moest ik nog een paar uurtjes werken en ’s Middags zijn we naar het winkelcentrum gegaan. Zaterdag had ik ochtenddienst bij de kleintjes en begon ik de dag met het wakker maken van de kinderen, het verschonen van luiers en het in bad doen van de kinderen. Daarna heb ik met 4 kinderen een cake gebakken, ze hebben nooit wat te doen dus ik had bedacht dat dat wel leuk zou zijn. Ze vonden het ook heel leuk en hij smaakte ook nog eens erg lekker en dat allemaal zonder mixer, weegschaal en maatbekers.

Vanmorgen ben ik naar de kerkdienst gegaan en nu ben ik lekker buiten mijn blog aan het typen en is het bijna tijd voor mijn dienst van 1 tot 9.

Het is vandaag 17 november en dat betekent dat ik over 2 maanden alweer terug ga naar Nederland!! De tijd gaat echt zo snel!!

Ik vind het echt heel leuk om te horen dat jullie allemaal mijn blog lezen en vind het ook iedere keer weer heel leuk om de reacties te lezen! :)
Het is me ook eindelijk gelukt om foto's te plaatsen, dus jullie kunnen als je wilt ook wat zien van al het moois hier!

Tot de volgende keer!!

  • 17 November 2013 - 11:31

    Esther Mosman:

    Hallo Esther ,iedere keer lees ik weer met veel plezier je verslag. Wat een geweldige ervaring mag jij daar opdoen. Nog 2 maand te gaan geniet maar lekker. Groetjes Esther.

  • 17 November 2013 - 14:22

    Natalja:

    Hee es super om elke x je verhalen te lezen. Wat een ongelovelijke ervaringen moet je daar mee maken. Geweldig! Leer, bewonder, en vooral geniet. We missen je. Dikke knuffel van Rick en Natalja

  • 17 November 2013 - 15:21

    Janiek Pot:

    Heeey Es!

    Wat gaaf dat je zoveel verschillende dingen ziet en kan doen. Wat je schreef over de 17e en nog maar twee maand, herken ik helemaal! De tijd vliegt man als je weg bent.

    Leuk om het te lezen en ook leuk om ff een keer foto´s te zien. Ben benieuwd naar de rest! :)

    Liefs

  • 18 November 2013 - 11:35

    E.v.d.Meulen-Pranger:

    Liever Esther.

    Wat fijn om weer iets van je lezen. Wat heb je al veel gezien en beleeft, soms zijn wij bang dat je daar wilt blijven, we hopen van niet,maar de tijd zal het leren.

    Liefs van Pake en Beppe.

  • 18 November 2013 - 13:10

    Annie:

    Hee Esther,
    Mooie foto's. Prachtig ervaringen!
    Geniet er nog van, wamt voordat je het weet zit je weer in dit koude kikkerlandje!
    Groetjes van de Muizelaars

  • 25 November 2013 - 17:39

    Gerda Van Der Linde:

    Hai Esther.
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Met die foto,s erbij zie ik je helemaal werken en genieten daar!!
    Veel plezier nog en succes verder met je project.
    Groetjes van ons allemaal hier uit Klooster.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 04 Sept. 2013
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 8719

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 17 Januari 2014

4 maanden stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: